NEPLP uzsāk vairākas pārbaudes lietas par iespējamiem priekšvēlēšanu aģitācijas pārkāpumiem TV un radio programmās

18.08.2020 11:27
Izdrukāt:

Veicot pastiprinātu TV un radio  programmu monitoringu kopš priekšvēlēšanu aģitācijas perioda sākuma, Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) ir uzsākusi vēl trīs pārbaudes lietas par iespējamiem priekšvēlēšanu aģitācijas noteikumu pārkāpumiem AS “TV Latvija” un SIA “Baltkom radio” darbībā pirms Rīgas domes vēlēšanām.

Divas  uzsāktās pārbaudes lietas saistītas ar iespējamu slēptas priekšvēlēšanu aģitācijas izvietošanu raidījumā “Nacionālais interešu klubs”, kas tiek pārraidīts programmā “RīgaTV 24”. Iespējama slēpta priekšvēlēšanu aģitācija konstatēta vairākās epizodēs – gan izvietojot raidījumā vizuālus elementus ar konkrētu politisko spēku logo, iesaistot aģitatorus, gan redakcionāli nenodrošinot dažādu politisko spēku atspoguļojuma līdzsvaru, neatļauti popularizējot divu politisko spēku, partijas “Gods kalpot Rīgai” un vēlēšanu apvienības Attīstībai/Par!, “Progresīvie” deputātu amata kandidātus, nodrošinot šiem politiskajiem  spēkiem proporcionāli daudz lielāku pārstāvniecību konkrētajā raidījumā.

Viena no pārbaudēm uzsākta saistībā ar konstatēto raidījumos “Septiņas dienas un naktis” un “Rīts Baltkomā”, kas tiek pārraidītas “Baltkom radio”, kurā iespējama slēpta priekšvēlēšanu aģitācija izpaudusies redakcionāli nenodrošinot dažādu politisko spēku atspoguļojuma līdzsvaru, bet gan neatļauti popularizējot partijas “Gods kalpot Rīgai” deputātu kandidātus, nodrošinot viņiem proporcionāli daudz plašāku pārstāvniecību savā programmā.

Par uzsāktajās pārbaudēs atklāto NEPLP ir informējusi Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju.

“Priekšvēlēšanu aģitācijas uzdevums ir nodrošināt iespēju paust un uzzināt informāciju par kandidātiem, partijām un to politisko piedāvājumu. Vienlaikus, ja aģitācija tiek slēpta, tā nozīmē negodīgu politisko konkurenci un iespējas manipulēt ar vēlētāju gribu,” norāda Padomes loceklis Jānis Eglītis, uzsverot, ka mediji ir redakcionāli neatkarīgi, tomēr vienlaikus tiem ir pienākums ievērot augstus žurnālistikas profesionalitātes un ētikas standartus, kā arī Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā noteikto.

NEPLP atgādina, ka  priekšvēlēšanu aģitācijas uzdevums ir nodrošināt  iespēju sabiedrībai saņemt vispusīgu informāciju par deputātu kandidātiem, deputātu kandidātu sarakstiem, politiskajām partijām, politisko partiju apvienībām un vēlētāju apvienībām pirms vēlēšanām. Slēpta priekšvēlēšanu aģitācija ir aizliegta.

“Šāda veida pārkāpumi var ietekmēt Rīgas domes vēlēšanu rezultātus, kas ir nepieļaujami demokrātiskā sabiedrībā. NEPLP uzdevums ir uzraudzīt likuma ievērošanu un ātri reaģēt uz pārkāpumiem,” uzsver NEPLP priekšsēdētājs Ivars Āboliņš.

NEPLP aicina medijus ievērot Priekšvēlēšanu aģitācijas likumu un Padomes izstrādātās “Vadlīnijas elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma piemērošanai, veidojot ziņu, informatīvi dokumentālos un diskusiju raidījumus, it īpaši priekšvēlēšanu laikā”. Deputātu kandidātu aicināšanai uz raidījumu ir jābūt pamatotai un jāatturas šīs personas izmantot kā viedokļu līderus, ekspertus vai  notikumu galvenos komentētājus  palielinot konkrēto kandidātu publicitāti.

NEPLP informē, ka savas kompetences ietvaros turpinās uzraudzīt elektronisko plašsaziņas līdzekļu darbības atbilstību likumā noteiktajam, kā arī uzsver, ka par priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanas vai uzskaites kārtības neievērošanu tiem paredzēta atbildība Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma 35.panta otrajā daļā: “Par priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanas vai uzskaites kārtības neievērošanu elektronisko plašsaziņas līdzekļu darbības jomā piemēro naudas sodu fiziskajai personai no desmit līdz simt naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai — no simt līdz tūkstoš četrsimt divdesmit naudas soda vienībām.”