Konstatēti vairāki būtiski pārkāpumi “Pirmā Baltijas Kanāla” un “Radio PIK” darbībā

28.10.2020 13:29
Izdrukāt:

Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) konstatējusi vairākus būtiskus pārkāpumus SIA “Pirmais Baltijas Kanāls” (PBK) darbībā. Programmā “Pirmais Baltijas Kanāls Latvija” neatļauti demonstrēti citu elektronisko plašsaziņas līdzekļu veidoti raidījumi, kā arī pietiekamā apjomā nav nodrošināta Eiropas audiovizuālo darbu iekļaušana programmā. Savukārt “Radio PIK” konstatēti Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma pārkāpumi un viedokļu daudzveidības trūkums programmā.  

Par konstatētajiem pārkāpumiem “Pirmajam Baltijas Kanālam” piemēroti naudas sodi par kopējo summu 9000 eiro. Savukārt “Radio PIK” -  11500 eiro liels naudas sods.  

Laika periodā no šī gada 20. marta līdz 5. aprīlim “Pirmais Baltijas Kanāls” neatļauti demonstrējis televīzijas programmas “Pirmais Kanāls” (“Первый Канал”) veidotus ziņu raidījumus, dienas laikā tiem vairākkārtīgi atkārtojoties. Tādējādi ticis pārkāpts Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likums un PBK izsniegtās programmas apraides atļaujas darbības pamatnosacījumi, kas liedz izplatīt citu elektronisko plašsaziņas līdzekļu veidotus raidījumus. Par minēto pārkāpumu NEPLP piemērojusi naudas sodu 3000 eiro. 

Savukārt no šī gada 15. jūnija līdz 28.jūnijam “Pirmais Baltijas Kanāls” programmā “Pirmais Baltijas Kanāls Latvija” nav nodrošinājis Eiropas audiovizuālo darbu iekļaušanu pietiekamā apmērā, tādējādi pārkāpjot programmai izsniegtās apraides atļaujas darbības pamatnosacījumus, Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumu un Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu “Audiovizuālo mediju pakalpojumu direktīva”. Tā paredz, ka programmā nedēļas laikā vismaz 51 % no raidlaika (izņemot ziņas, sporta sacensības, spēles, reklāmu, televīzijas veikalu un televīzijas veikala skatlogu) ir jābūt pārraidītiem Eiropas audiovizuāliem darbiem. Taču NEPLP konstatējusi, ka programmā “Pirmais Baltijas Kanāls Latvija” šajā laika posmā Eiropas audiovizuālo darbu apjoms ir bijis tikai 17% - 27%, kas uzskatāms par būtisku pārkāpumu. Par šo pārkāpumu medijam piemērots 6000 eiro liels naudas sods.  

Ņemot vērā minēto, “Pirmais Baltijas Kanāls” saņēmis brīdinājumu par būtisku apraides atļaujas darbības pamatnosacījumu neievērošanu. Saskaņā ar Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā noteikto, ja NEPLP mēneša laikā atkārtoti konstatēs būtisku darbības pamatnosacījumu pārkāpumu, tā būs tiesīga lemt par programmai izsniegtās apraides atļaujas anulēšanu.                                                                                                            

“Pirmais Baltijas Kanāls” saņēmis arī aizrādījumu par to, ka ilgāk nekā atļauts programmā “Pirmais Baltijas Kanāls Latvija” pārraidījis “Latvijas Televīzijas” programmas “LTV7” veidotu ziņu raidījumu “Šodien” (“Сегодня”), tādējādi pārkāpjot programmai izsniegtās apraides atļaujas darbības pamatnosacījumus. 

SIA ražošanas komercfirma “Pikal un Partneri” radio programmā “Radio PIK” laika periodā no šī gada 17. marta līdz 20. martam informatīvi analītiskajos diskusiju raidījumos nav nodrošinājusi faktu godīgu un objektīvu atspoguļošanu, viedokļu daudzveidību un neitralitātes principu, bet gan pieļāvusi tikai viena viedokļa paušanu. Tādējādi ticis pārkāpts Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likums, un par šo pārkāpumu piemērots naudas sods 5500 eiro.                                                                                        

Savukārt laikā no šī gada 17. augusta līdz 27. augustam “Radio PIK” diskusiju raidījumos konstatētas slēptas priekšvēlēšanu aģitācijas pazīmes. No 18 “Radio PIK” raidījumiem, kuros  aicināti viesi, visos tikuši aicināti partijas “Jaunā Saskaņa” deputātu kandidāti. Īpaši sistemātiski (15 reizes) ticis aicināts partijas “Jaunā Saskaņa” deputāta kandidāts Juris Žuravļovs, tādējādi pastiprināti popularizējot konkrētā politiskā spēka un deputāta kandidāta uzskatus un kritiski nesalīdzinot šī politiskā spēka piedāvājumu ar citu deputātu un politisko spēku piedāvājumu vēlēšanās. Minētajā laika posmā raidījumos kopumā ir tikuši uzaicināti tikai triju politisko spēku pārstāvji – “Jaunā Saskaņa”, “Vienoti Latvijai” un “KPV LV”. Par slēptu priekšvēlēšanu aģitāciju “Radio PIK” piemērots naudas sods 6000 eiro.